Materiály ku kauze zneužívania verejných finančných prostriedkov v Programe revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR
"Z 833 obcí sa vybralo 200. Je to aj otázka peňazí. Vládny program je nastavený na miliardu eur investícií za šesť až desať rokov. Garantujem vám, že keď sa toto stane, nebude treba budovať ďalších desať - pätnásť priehrad, budeme mať zdravú krajinu, bez povodní, sucha a klimatických zmien."
Prehrádzky by pomohli Píle proti povodniam. Rozhovor s M. Kravčíkom. SME, 11.6.2011
""Podarilo sa vytvoriť tok peňazí bez akejkoľvek kontroly a vyvodenia zodpovednosti pri nesplnení sľubovaných kritérií, maskovaný úžasnou medializáciou,“ konštatovalo ministerstvo Zsolta Simona (MostHíd) v pripomienkovom konaní."
Ministri protipovodňovým hrádzkam neveria. SME, 13.7.2011
"Na protipovodňový program sa má v priebehu desiatich rokov preinvestovať miliarda eur. Na prvú etapu sa už minulo 24 miliónov eur, z rozpočtu išlo 19 miliónov, zvyšok bol z eurofondov."
Do Kravčíkovej mimovládky tiekli eurofondy. SME, 20.10.2011
Text hromadnej pripomienky k návrhu tretieho realizačného projektu Programu revitalizácie a integrovaného manažmentu povodí SR
Nezávislý pohľad na Program revitalizácie a integrovaného manažmentu povodí SR (pdf)
Tlačová konferencia občianskej iniciatívy Monitor
Materiály k Programu revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR (pdf)
(Vodohospodársky spravodajca 3-4/2012)
Chronológia kauzy
2002 - dvadsať osobností slovenskej vedecko-výskumnej komunity zverejnilo vyhlásenie, v ktorom upozornili na potenciálne nebezpečenstvo konceptu protipovodňovej ochrany vypracovaného Ing. Michalom Kravčíkom, CSc. Zároveň zdôraznili, že jeho názory neprešli procesom odbornej diskusie, sú vedecky neobhájiteľné a nie sú ani "v súlade so zásadami starostlivosti o vodstvo deklarovanými Európskou úniou v rámcovej smernici o vode".
1.9.2010 - uznesením vlády SR č. 555/2010 bol vymenovaný do funkcie splnomocnenca vlády SR pre územnú samosprávu, integrovaný manažment povodí a krajiny Ing. Martin Kováč, ktorý dovtedy pracoval ako riaditeľ Sekcie miestneho rozvoja Kancelárie ZMOS
jeseň 2010 - výkonným manažérom Programu revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu SR sa stal Michal Kravčík
jeseň 2010 - bol vypracovaný tzv. program revitalizácie krajiny. Podľa projektu "vodozádržné opatrenia budú schopné zadržať 130 500 metrov kubických dažďovej vody pre extrémny dážď 80 mm v trvaní 20 minút"
27.10.2010 - vláda schválila tzv. Program revitalizácie a integrovaného manažmentu povodí SR
28.10.2010 - denník SME zverejnil informáciu z Úradu vlády, podľa ktorej má ísť na prevenciu povodní miliarda eur.
11.11.2010 - na Úrade vlády SR v Bratislave sa uskutočnilo pracovné stretnutie M. Kováča s delegáciou Európskej investičnej banky
12.11.2010 - viceprezident Európskej investičnej banky pre úvery Anton Rop oznámil, že sú pripravení spolufinancovať tento projekt slovenskej vlády
12.12.2010 - predsedníčka vlády SR Iveta Radičová prijala komisárku EÚ zodpovednú za ochranu klímy C. Hedegaardovú. Podľa slov I. Radičovej chcelo Slovensko Kravčíkov projekt prezentovať na medzinárodnom summite o klimatických zmenách v Cancúne, hoci M. Kravčík sa hlási ku klimaskeptikom (odmieta teóriu o vplyve CO2 na globálny rast teploty vzduchu).
16.12.2010 - na stránke splnomocnenca vlády bol zverejnený Program revitalizácie krajiny a manažmentu povodí SR (pdf)
9.3.2011 - vláda SR na svojej 36. schôdzi schválila 1. fázu projektu, do ktorého bolo zaradených 200 obcí
9.-11. júl 2011 - v súvislosti s lokálnou povodňou v oblasti Modry sa v denníku SME objavili články (správy, reportáž, rozhovor), ktoré viac či menej otvorene propagovali protipovodňovú ochranu M. Kravčíka. V internetových diskusiách pod článkami viacerí čitatelia upozornili na netransparentnosť a finančnú neefektívnosť celého projektu.
13.7.2011 - viaceré médiá priniesli informáciu, že Ministerstvo pôdohospodárstva a Ministerstvo životného prostredia sa v pripomienkovom konaní kriticky vyjadrili k transparentnosti a zmysluplnosti celej investície. Na základe vyjadrenia Ministerstva pôdohospodárstva sa podarilo "vytvoriť tok peňazí bez akejkoľvek kontroly a vyvodenia zodpovednosti pri nesplnení sľubovaných kritérií, maskovaný úžasnou medializáciou". Po ostrej kritike premiérky I. Radičovej minister pôdohospodárstva uvedenú pripomienku stiahol.
júl 2011 - vláde SR bola na schválenie predložená druhá fáza realizačného projektu.
23.8.-25.8. 2011 - v denníku Pravda vyšla séria článkov na tému vládneho programu protipovodňovej ochrany
7. septembra 2011 - vláda SR schválila druhý realizačný projekt Programu revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR, na ktorý má ísť spolu viac ako 15 mil eur.
11.1.2012 - vláda SR predložila návrh tretieho realizačného projektu Programu revitalizácie a integrovaného manažmentu povodí SR
8.2.2012 - občianska iniciatíva Monitor na tlačovej konferencii vyjadrila kritický postoj k vládnemu Programu revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR (prezentácia, pdf)
29.2.2012 - OI Monitor rokovala s predsedníčkou vlády I. Radičovou a odovzdala jej otvorený list
1.3.2012 - úrad vlády SR zorganizoval Národnú vodnú konferenciu o revitalizácii krajiny a integrovanom manažmente povodí
21.3.2012 - viaceré médiá priniesli informáciu, že Európska komisia na základe sťažnosti preveruje vládny protipovodňový Program
leto 2012 - podľa viacerých vyhlásení, v Programe revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR nebude vláda SR pokračovať a celý manažment protipovodňových opatrení bude zastrešovať už len Ministerstvo životného prostredia SR
Vybrané texty v periodikách a na webe
Trend
Radovan Kazda: Ochrana proti povodniam: Radičovej PPP, pekelne predražené projekty, Trend 31.8.2010
Pavol Kubík: Dolu vodou, Trend, 22.3.2011
Radovan Kazda: Štedrá pani premiérka, Trend, 17.1.2012
Radovan Kazda: Slovenský rozhlas od veci. Keď diskusná relácia pripomína kortešačky, Trend, 4.3.2012
SME
M. Jesenský: Malé hrádze už pomohli obciam, SME, 9.6.2011
Vodu z hôr nemá čo zastaviť, SME, 9.6.2011
Roman Pataj: Projekt Povodne, SME, 9.6.2011
Píla chcela hrádze, nevybrali ju, SME, 10.6.2011
Prehrádzky by pomohli Píle proti povodniam. Rozhovor s M. Kravčíkom SME, 11.6.2011
Ministri protipovodňovým hrádzkam neveria, SME, 13.7.2011
Vláda sa k protipovodňovému projektu ešte vráti, SME, 13.7.2011
V. Holčík: Ad: Ministri protipovodňovým hrádzkam neveria (13.7.), SME, 20.7.2011
M. Jesenský: Vedci simulovali v Ťahanovciach povodňovú vlnu, SME, 18.8.2011
M. Jesenský: Voda sa v krajine zadržať dá, SME, 20.8.2011
Starostovia chvália protipovodňový projekt, SME, 30.8.2011
R. Pataj: Hlasy, SME, 30.8.2011
M. Jesenský: Simulovaná povodeň: Alternatívne riešenia majú zmysel, SME, 5.9.2011
R. Kazda: Integrovaný manažment povodí je ilúziou, SME, 6.9.2011
J. Krempaský: Vláda ponúka peniaze proti vode, SME, 10.9.2011
M. Piško: Hrádzky postaví viac obcí, SME, 19.9.2011
J. Glovičko, M. Mihaliková: Kravčíkov projekt preverujú, SME, 20.10.2011
V protipovodňovom programe sú vraj chyby, SME, 8.2.20212
Aktivisti v otvorenom liste kritizujú protipovodňový program, SME, 1.3.2012
Do protipovodňového programu sa zapojilo takmer 500 obcí, SME, 21.3.2012
Brusel skúma Kravčíkove hrádzky za 42 miliónov, SME, 21.3.2012
M. Piško: Namiesto hrádzok zastavia vodu elektrárne, SME, 27.4.2012
Prievidza sa chce pred veľkou vodou chrániť chodníkom v parku, SME, 12.6.2012
Žiga ruši protipovodňový program bývalej vlády, SME, 29.6.2012
Úrad vlády končí s protipovodňovou ochranou, SME, 15.8.2012
Aktivisti žiadajú preveriť protipovodňový program Radičovej vlády, SME, 23.12.2012
M. Jesenský: Starostovia Smeru chcú hrádzky, vláda im však neverí, SME, 20.3.2013
M. Jesenský: V hrádzkach vidí ministerstvo životného prostredia čierne stavby, SME, 20.3.2013
R. Pataj: Betonárom z lásky, SME, 21.3.2013
M. Jesenský: O hrádzky majú záujem až v Indii, Nóri ich skúšajú, SME, 22.3.2013
V. Holčík: Ad: V hrádzkach vidí ministerstvo životného prostredia čierne stavby, SME, 26.3.2013
Žiga hrádzky úplne nezavrhol, SME, 26.6.2013
Hrádzky končia, Smer bude bojovať proti vode po svojom, SME, 28.10.2013
Hrádzky staval kamarát autora projektu, polícia ich preveruje, SME, 12.10.12014
Blogy SME
Z. Pleštinská: Revitalizácia krajiny pod taktovkou Michala Kravčíka, 4.9.2011
Z. Pleštinská: II. realizačný projekt - šanca pre nezamestnaných v 350 obciach, 21.9.2011
Z. Pleštinská: Rómsky vodný tím v Jakubanoch potešil štátnu tajomníčku, 25.9.2011
Z. Pleštinská: Vďaka Ivete Radičovej za prvý aj druhý realizačný projekt PRK IMP, 20.12.2011
Z. Pleštinská: Starostovia: "Kravčík je pre nás slovenský Franklin D. Roosevelt", 19.4.2013
Ľ. Kaník: Aj v malých dedinách chcú ľudia pracovať, 25.1.2012
J. Golian: Revitalizácia krajiny - dlhodobý environmentálny a sociálny program, 28.2.2012
Pravda
R. Krčmárik: Protipovodňový projekt: milióny eur bez záruky, že bude fungovať, Pravda, 23.8.2011
P. Matejovič: Z povodní miliardový biznis, Pravda, 26.8.2011
O. Majerčáková, J. Majerčák: Insitný pokus o protipovodňovú ochranu, Pravda, 30.8.2011
M. Kravčík: Zadržiavanie vody v krajine, Pravda, 30.8.2011
R. Krčmárik: Protipovodňový program, za ktorý bojovala Radičová, preskúma EK, Pravda 21.3.2012
R. Krčmárik: Na opatrenia proti povodniam chýbajú peniaze, Pravda 27.8.2012
Aktivisti žiadajú preveriť protipovodňový program bývalej vlády, Pravda, 23.12.2012
A. Barát: Hrádzky skončili, povodne má zastaviť betón, Pravda, 1.2.2013
Žiga: Vláda je pripravená na veľké vodohospodárske projekty, Pravda, 19.5.2013
Iné odkazy
Premiérka dostala v Hranovnici sud na dažďovú vodu, aktuality. sk, 12.12.2010
Radičová karhá Simona: vyprosí si spojenie cap záhradníkom!, topky.sk, 13.7.2011
V obci Lubeník zlikvidovali mokraď národného významu, ekolist.cz, 7.12.2011
Lubeník: Podľa Kravčíka protipovodňové opatrenia v obci prírode neublížili, enviroportál, 7.12.2011
MVO: Vládny protipovodňový program by mal byť strategickým dokumentom, Noviny.sk, 1.2.2012
S. Klaučo: Protipovodňové opatrenia sú nedostačujúce, Prestavka.sk, 8.2.2012
Program revitalizácie a integrovaného manažmentu je plný chýb, Odpady-portal.sk, 9.2.2012
József Nagy: Do konca mesiaca zverejníme, ako má vyzerať moderný zákon o odpadoch
(Odpady-portal.sk, 10.2.2012)
Občianska iniciatíva poukazuje na prínos Programu revitalizácie krajiny (Úrad vlády SR)
Aktivisti v otvorenom liste kritizujú protipovodňový program, aktuality.sk, 1.3.2012
EK žiada o informácie k programu revitalizácie krajiny, Euro Info, 19.3.2012
Povodne: Aktivisti z Monitoru kritizujú protipovodňový program, Piešťanský týždeň, 21.3.2012
D. Žoldošová: K revitalizácii krajiny sa správame s hrubou nevšímavosťou, Inprost s.r.o., 3.4.2012
Žiga mení Radičovej hrádze, Hospodárske noviny, 20.4.2012
M. Tížik: Šarlatánovo písmeno, Jetotak, 31.5.1012
Odborníci kritizujú projekt protipovodňových hrádzok, MŽP, 11.12.2012
E. Kapsdorfer: Radičovej projekt proti vode skončil, Hospodárske noviny, 12.12.20212
MVO: Aktivisti podali pre protipovodňový program podnet na NKÚ, .týždeň, 23.12.2012
MVO: Aktivisti podali pre protipovodňový program podnet na NKÚ, TV JOJ, 23.12.2012
M. Huba: Z príspevku na seminári o protipovodňovej ochrane, SHMÚ, 15.1.2013
M. Kravčík: O povodniach a drevených hrádzkach, Rádio Expres, 26.3.2013
Starostovia: Veľké priehrady naše obce nespasia, .týždeň, 3.4.2013
Dokumenty
Stránka splnomocnenca vlády SR pre územnú samosprávu, integrovaný manažment povodí a krajiny
Žiadosť zaslaná na Úrad vlády SR dňa 1.4.2011
Odpoveď z Úradu vlády SR (1. strana dokumentu)
List ministrovi financií zaslaný dňa 20.7.2011
Odpoveď od splnomocnenca vlády pre povodne
Rozpracovanie Programu revitalizácie a integrovaného manažmentu povodí SR (Úrad vlády SR)
Predvolebný program SDKÚ o protipovodňovom Programe
EIA/SEA - posudzovanie vplyvu stavieb a činností na životné prostredie
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (enviroportal.sk)
Predvolebná anketa denníka SME k vládnemu Programu
Videozáznamy, spravodajstvo, televízne a rozhlasové relácie
Michal Kravčík vysvetľuje, ako sa dá zabrániť katastrofám
Boj proti povodniam - stretnutie starostov
Kravčík: Experiment pre neveriacich Tomášov (SME 18.8.2011)
Protipovodňové hrádzky Zázrivá - film.avi
Protipovodňové testy (TA3, 29.9.2011)
Štátna schizofrénia (TA3, 28.11.2011)
Drobné hrádze (TV JOJ, 8.2.2012)
Vyjadrenia starostov z občianskej iniciatívy na podporu vládneho Programu revitalizácie krajiny
(Úrad vlády Slovenskej republiky)
Klub 3 (TA3, 16:45, 25:40, 21.2.2012)
Večer na tému (STV2, 87:00, 28.2.2010)
Rádiožurnál (SRo, 16:20, 1.3.2010)
K veci - Ochrana pred povodňami (SRo, 1.3.2012)
TK Ivety Radičovej po rokovaní kabinetu (TA3, 58:00, 21.3.2012)
Rádiožurnál (SRo, 18:50, 22.3.2012)
Rádiožurnál (SRo, 18:02, 7.4.2012)
Kremnická Kalvária má ochrániť mesto pred vodou (TA3, 13.4.2012)
TB ministra životného prostredia o prioritách rezortu (TA3, 35:50, 20.4.2012)
Protipovodňové opatrenia budú prehodnocovať (TA3, 28.4.2012)
Projekt stavania mikropriehrad bude zrušený (TA3, 9.7.2012)
Kravčík nie je blázon (.týždeň, 28.9.2012)
Novela zákona o odpadoch/ Postup štátu proti povodniam, TA3, 19.5.2013 (posledných 10 minút)
Iveta Radičová o Michalovi Kravčíkovi a protipovodňovej ochrane
"Poviem taký krátky príbeh. Máme taký protipovodňový program, pretože nás to ešte aj takto sklátilo a manažér, ktorý to robí mi volá jedného dňa a hovorí, pani premiérka, to sa mi sníva. Ja chodím po tých obciach, tam dávno bolo rozhodnuté, to počítač počíta podľa kritérií a všetky obce sú zaradené postupne, kde povodne boli, čiže na každú príde. A na to mi hovorí, volajú mi starostovia, za mnou idú tri firmy, ktoré vyberajú desať percent, dvadsať percent, tridsať percent, lebo to vraj vybavili. Čiže máte ešte takých ex post, ktorí chodia a tvrdia, že vďaka nim existujú peniažky v tých obciach. To je lož. Potom rovno musíme hneď spúšťať listy starostom, polícia nestíha vyšetrovať, to je zažraté, hrozne zažraté, hlboko."
"Ja som až šokovaná častokrát, tým čo je schopný niekto vyprodukovať, vymyslieť, skonštruovať. Poviem jeden príklad za všetky. Ja mám nesmierne rada Miša Kravčíka. Poznám ho roky rokúce. Áno, on je taký, svojím spôsobom iný ako ostatní, ale takých treba aj do tej politiky s novými nápadmi, novými programami.
Miško mi volá z terénu, keď sme spustili ten protipovodňový program, pani premiérka, viete čo sa tu deje, vieš čo sa deje? Šak pomôž mi! Čo je Mišo? Volajú mi starostovia, že v tých obciach kde som bol, za mnou kráčajú mi v stopách dve firmy, ktoré tvrdia, že oni vybavili tie projekty, ktoré on tam realizuje. My sme hneď spustili: listy starostom, nebláznite, nie je to pravda, políciu, všetko čo s tým súvisí. Boli vyberať ten desiatok, tridsiatok ex post ako kráčali za Mišom Kravčíkom v teréne."
(Pod lampou. 3. november 2011 .týždeň, 4.11.2011)
Videá z monitoringu na You Tube
Vyhne: SO-03 Potok 3 - 6 prehrádzok objem 1061 m3
Hranovnica: Ako proti povodniam?
Výber z internetových diskusií pod článkami v denníku SME
(v diskusii sú uvedené len autorizované príspevky)
Výkon každej verejnej funkcie je predovšetkým o zodpovednosti. Týka sa to najmä projektov, kde sa čerpajú peniaze z verejných zdrojov, európskych fondov a pod. Mám konkrétne na mysli projekt týkajúci sa prevencie proti povodniam http://www.krajina.gov.sk/22677/aktuality.php V tomto prípade boli ignorované odborné posudky špecializovaných pracovísk a celý projekt je netransparentný. Stačí si kliknúť na dokumenty a odborné komisie http://www.krajina.gov.sk/22679/dokumenty.php V celom projekte sa majú prefinancovať dve miliardy eur, akými kanálmi však v skutočnosti tie peniaze potečú a čo sa z nich má v skutočnosti financovať, nie je isté. Celou kauzou sa zaoberal aj R. Kazda http://blog.etrend.sk/radovan-kazda/2010/08/31/och rana-proti-povodniam-radicovej-ppp-pekelne-predraz ene-projekty/ V čase krízy, keď občania musia znášať jej ekonomické dôsledky, je takéto mrhanie finančnými prostriedkami zarážajúce. Celý "projekt" má znaky "emisnej kauzy", kde už Slovensko prišlo o milíóny eur.
Pavel Matejovič: Zosuv pôdy, Pravda, 27.12.2010
Súčasná vláda sa rozhodla, že proti povodniam chce bojovať predovšetkým prostredníctvom zadržiavania vody v krajine. Súčasne ignorovala pripomienky odbornej verejnosti, ktorá upozorňovala na možné riziká zosuvov pôdy pri intenzívnych atmosférických zrážkach, najmä na geologicky nestabilnom podloží. Viac ako 1,3 miliardy eur, ktoré majú ísť na tento pochybný projekt z Európskej investičnej banky, budú investované netransparentne. Jediný, kto tento projekt podľa uvedenej stránky garantuje sú dvaja ľudia: Ing. Martin Kováč a Ing. Michal Kravčík, CSc. Zadržiavanie vody v krajine na rizikových územiach môže vážne ohroziť bezpečnosť obyvateľov a spôsobiť tak obrovské materiálne škody. V prípade, že geologický prieskum ukáže na takéto bezpečnostné riziká, vláda sa zároveň vystavuje aj právnym konzekvenciám. Článok v denníku SME od M. Jesenského preto správne poukazuje na tento vážny problém, ako aj na ignoranciu všetkých doterajších vlád zaoberať sa týmto problémom: "Doterajšie vlády varovania odborníkov ignorovali. (...) A tak niektoré stavebné úrady ďalej vydávajú povolenia na výstavbu aj v oblastiach geologického hazardu." Preto je v tejto súvislosti zarážajúce, že súčasná vláda nielen v tejto ignorancii pokračuje, ale svojimi
neodbornými riešeniami túto situáciu ešte viac zhoršuje.
Pavel Matejovič: Zosuv pôdy, SME, 2.3.2011
V súvislosti s vyjadrením vládneho splnomocnenca Martina Kováča mi tam chýba ešte názor ďalšieho "odborníka" na povodne Michala Kravčíka. Ten by určite prezentovala nejaký svoj "projekt", najskôr by asi rozryl a rozbagroval celé územie údolia postihnutých obcí asi tak, ako to už urobil v prípade Košického lesoparku, čo daňových poplatníkov stálo 30 tisíc euro. Alebo by obyvateľom postihnutej oblasti kúpil sudy na zadržiavanie vody, ako to bolo v prípade Hranovnice, čo posvätila svojou účasťou osobne aj pani premiérka. Miesto toho, aby vláda pomáhala ľuďom z postihnutých oblastí, dáva priestor takýmto "odborníkom", aby mohli investovať finančné prostriedky do podobných aktivít. Dnes, keď inštitúcie, ktoré môžu reálne pomáhať pri prevencii povodní žijú na pokraji zániku, vláda štedro podporuje Kravčíkove vodohospodárske vízie. Je to aj napriek tomu, že už dávnejšie na tento problém kriticky poukázali nielen viacerí odborníci, ale aj konzervatívni a pravicoví publicisti, napríklad vo svojom blogu v Trende R. Kazda.
Preto Kováčove vyjadrenie považujem v tejto situácii za vrchol vládneho cynizmu. Vyzerá to tak, ako by za situáciu, ktorá tam vznikla, boli zodpovední obyvatelia postihnutej oblasti, pretože "zužovali brehy v obci". Túto situáciu však spôsobili extrémne zrážky, ktoré sa vyskytujú a budú sa vyskytovať v súvislosti s klimatickou zmenou. Na tento problém upozorňovali odborníci už veľmi dávno. Dnes sú však ich názory zámerne spochybňované práve takými ľuďmi ako Michal Kravčík, resp. finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu idú na jeho vodohospodárske vízie a nie na výskum a projekty, ktoré sú garantované špecializovanými odbornými pracoviskami zapojenými do medzinárodných projektov. Rovnako sa tu aj mrhá verejnými finančnými prostriedkami, ktoré by mohli slúžiť na kompenzáciu škôd vznikajúcich pri takýchto živelných udalostiach.
Pokiaľ ide o to "popasovanie sa s príčinou" s tým súhlasím, riešenie problému klimatickej zmeny na globálnej úrovni je však veľmi komplikované. Pokiaľ ide o antropogénny vplyv na odtokový režim, na túto tému existuje u nás a v zahraničí množstvo vedeckých štúdií a projektov, ktoré sa však na rozdiel od Kravčíkových vodohospodárskych vízií opierajú o mnohoročný výskum garantovaný medzinárodnými vedeckými inštitúciami. Napríklad v Česku existuje odborná práca od J. Červeného a kolektívu pod názvom Podnebí a vodní režim ČSSR ešte z roku 1984, kde autori upozornili na problematiku odlesňovania a následného odplavenia ornice a rýchleho ohrievania a vysušovania pôdy. Na celej práci však pracoval kolektív vedcov, ktorí sa precíznejšie, citlivejšie a hlavne komplexne snažia redukovať negatívne dôsledky antropogénnej činnosti.
Samozrejme, dnes už existuje veľmi veľa nových a modernejších projektov zameraných na citlivú rekultiváciu krajiny (nie však bagrovaním jám, likvidovaním lesných ciest a kupovaním dažďových sudov). Rovnako nikde vo svete nepoznám podobný prípad, že by takýto investične náročný projekt vo výške 1 miliardy eur odborne garantoval jeden človek.
Pavel Matejovič: Vládny splnomocnenec, SME, 9.6.2011
50- alebo 100-ročná voda je stav hladiny rieky, ktorý bol v priemere prekročený raz za 50 alebo 100 rokov v danom profile toku (na danom mieste). Stanovuje sa to z dlhodobých (aspoň 30-ročných) meraní stavov hladín tokov štatistickými metódami pomocou teoretických modelov. Keďže takých profilov riek máme na Slovensku asi 200, tak sa môže 50- alebo 100-ročná voda vyskytnúť niekde na Slovensku v niektorom roku aj viackrát. Platí totiž pravidlo, že pri náhlej povodní z búrok sa môže vyskytnúť vysoký stav hladiny vody (100-ročná voda) tesne za jadrom maximálnych úhrnov zrážok, no už niekoľko desiatok km za týmto miestom (nižšie na toku rieky) sa povodňová vlna výrazne sploští a bude tam len 5- alebo 10-ročná voda. Podobne je to aj s úhrnmi zrážok.
Na Slovensku máme 700 zrážkomerných staníc a skoro každý rok je na niektorej z nich (zvyčajne vždy na inej) prekročený denný alebo 2-denný úhrn zrážok zodpovedajúci 100-ročným zrážkam. Keďže ide o priemernú pravdepodobnosť opakovania mimoriadnych javov, tak to neznamená, že sa tieto javy opakujú v 50- alebo 100-ročných intervaloch. Môže sa stať, že sa 100-ročné zrážky v tej istej lokalite vyskytnú aj 2x ročne alebo sa za 200 rokov nevyskytnú ani raz. Klíma sa ale mení, rastie teplota vzduchu (na Slovensku o 1,7 °C za 130 rokov), čím sa zvyšuje množstvo vodnej pary v atmosfére a zvyšuje dynamika atmosférických procesov spojených s vodnou parou, preto aj rastú extrémy zrážok. Ak sa oteplí o 1 °C, tak rastú extrémy zrážkových úhrnov asi o 10%.
Je ale tiež pravda, že nevhodné obhospodarovanie krajiny zvyšuje riziko povodní. Ak je ale povodie nasýtené vodou, tak 50- alebo 100-ročné zrážky vedú k vzniku lokálnej povodne takmer vždy. 100-ročné zrážky u nás predstavujú od asi 70 do asi 180 mm zrážok za 1 deň (rozdiely na rôznych miestach na Slovensku). Búrkové jadro s takými zrážkami môže mať plochu 10 až 100 km2. Ak sa takéto jadro zrážok trafí vhodne na dané povodie nasýtené vodou, tak vznikne pri 100 mm zrážkach a nasýtenom povodí prebytok vody 1 milión až 10 miliónov m3, ktorý musí niekam odtiecť.
Prehrádzky Ing. Kravčíka nemajú
v takom prípade žiaden význam, navyše sa môžu silným prúdom
vody deštruovať a nahromadiť v zúžených priestoroch a
povodeň značne skomplikovať. Suchý polder je najlepším
riešením, pretože je investične relatívne nenáročný ani pri
objeme 1 milión m3 a môžeme ho zvoliť na takom
mieste (lúka, poľnohospodárske pole...), kde sú škody
minimálne. Prevádzka suchého polderu je veľmi jednoduchá a
priemerne v 95% rokov sa môže využívať na poľnohospodárske
účely.
Milan Lapin: Čo je to
100-ročná voda?, SME 12.6.2011
Ak je povodie nasýtené vodou,
tak ďalšie úhrny zrážok už nie je možné v povodí zadržať
žiadnymi čiastkovými opatreniami, je možné iba mierne
spomaliť odtok alebo uložiť prebytočnú vodu dočasne v
nejakej veľkej nádrži. Zoberme si kalkulačku: Búrkové jadro
so zrážkami vyše 100 mm za niekoľko hodín môže mať plochu 10
až 100 km2. Ak sa takéto jadro zrážok trafí
vhodne na dané povodie nasýtené vodou, tak vznikne pri 100
mm zrážkach a nasýtenom povodí prebytok vody 1 milión až 10
miliónov m3, ktorý musí niekam odtiecť.
Prehrádzky Ing. Kravčíka nemajú v takom prípade takmer
žiaden význam, pretože objem vody, ktorý môžu zadržať v
danom povodí je len niekoľko desiatok m3 (možno
stovky m3). Navyše sa môžu silným prúdom vody
deštruovať a nahromadiť v zúžených priestoroch a povodeň tak
značne skomplikovať. Suchý polder je zrejme najlepším
riešením, pretože je investične relatívne nenáročný ani pri
objeme 1 milión m3 a môžeme ho zvoliť na takom mieste (lúka,
poľnohospodárske pole...), kde sú škody minimálne. Prevádzka
suchého polderu je veľmi jednoduchá a priemerne v 95% rokov
sa môže využívať na poľnohospodárske účely.
Milan Lapin: Existujú objektívne limity zadržania, SME 18.6.2011
Riziko povodní súvisí s viacerými príčinnými faktormi, no rozhodujúce je množstvo zrážok, ktoré spadne na dané povodie za určitý čas. Klimatológovia majú pomerne spoľahlivo vypočítané priemerné riziko výskytu zrážok s určitým úhrnom na celom území Slovenska. Použili na to merania úhrnov zrážok na 557 staniciach od roku 1949. Ukazuje sa, že tzv. 100-ročné zrážky, čiže priemerná pravdepodobnosť prekročenia denného úhrnu zrážok raz za 100 rokov je na Slovensku pre úhrny zhruba od 70 do 180 mm (70 až 180 litrov na m2). Sú lokality, kde je riziko väčšie ako 150 mm (aj okolie Malých Karpát a Tatier), alebo menšie ako 100 mm (predovšetkým južná časť nížin na Slovensku). Také mapy sú na Slovenskom hydrometeorologickom ústave. 100-ročné zrážky ale neznamenajú, že sa opakujú pravidelne raz za 100 rokov, ide o dlhodobý priemer. Tejto skutočnosti by sa mali prispôsobiť aj naše aktivity v rôznych oblastiach na Slovensku.
Nie je pravda, že sme proti povodniam bezmocní. Existuje možnosť takých opatrení, aby sa riziko zmenšilo na čo najmenšiu mieru. Ide predovšetkým o 10- až 100-ročné zrážky. V prípade výskytu 500-ročných zrážok sa veľkým škodám nevyhneme, také úhrny zrážok sa ale dajú s určitým predstihom predpovedať a je možné zachrániť aspoň životy ľudí a významné cennosti. Ďalšími príčinnými faktormi sú: predchádzajúca nasýtenosť povodia vodou (čo je možné spoľahlivo určiť vopred), využívanie krajiny (o čom by mali byť spoľahlivé informácie) a aktívne protipovodňové opatrenia (najmä stav tokov, hrádze, vodné nádrže a suché poldre - o tom by mali byť tiež dobré informácie vopred).
Ak to zosumarizujeme, tak jediným prekvapujúcim faktorom by mali byť náhle vysoké úhrny zrážok. V súčasnosti majú meteorológovia k dispozícii podrobné údaje o vývoji rôznych meteorologických javov, no výskyt mimoriadne vysokých úhrnov zrážok sa nedá predpovedať pre dané miesto s väčším predstihom ako 1 hodina. Aj to je dostatočne dlhá doba na vykonanie potrebných preventívnych opatrení na záchranu životov a cenného majetku. Na to ale musí existovať protipovodňový predpovedný systém za aktívnej účasti všetkých zainteresovaných. To však aj čosi stojí, náklady sú ale určite oveľa nižšie ako suma škôd na Slovensku za uplynulých 15 rokov.
Milan Lapin: Riziko povodní, SME 18.6.2011
100-ročné zrážky nie sú rovnaké na celom území Slovenska, súvisí to predovšetkým s orografiou (náveterné efekty a vhodnosť na rozvoj búrok). Odhad 50-, 100 a 200-ročných úhrnov zrážok sa dá vypočítať z kvalitných a dlhodobých meraní zrážok pomocou teoretických distribučných kriviek. Pre hodinové až mesačné úhrny zrážok dobre vyhovuje napríklad štatistický model rozdelenia Pearson III. Najdlhšie rady pozorovaní máme v Hurbanove (od 1871), na viacerých staniciach od 1881 a až na 203 staniciach od 1901. Podrobné údaje o extrémoch zrážok máme od roku 1949 na 557 staniciach. To nám umožňuje celkom spoľahlivo odhadnúť úhrny s pravdepodobnosťou prekročenia raz za 100 rokov na celom území Slovenska. 500- a 1000-ročné zrážky sú len hypotetické údaje odhadnuté z tvaru teoretickej krivky, no môžu byť celkom dobrou mierou rizika. 500-ročné zrážky sú pri denných úhrnoch zvyčajne asi o 10% vyššie ako 100-ročné zrážky.
Ing. Kravčík rád operuje veľkými číslami a odvážnymi závermi. Je dobré overiť si tvrdenia podľa výpočtov a analýz uvedených vo vedeckej literatúre. Nepochyboval som nikdy o tom, že les má veľmi dôležitú úlohu v zadržiavaní zrážkovej vody. Ako uvádzajú viacerí autori, retencia povodia závisí od pôdnych, orografických, hydrogeologických a vegetačných podmienok. Ak je však pôda nasýtená vodou, tak ďalšie zrážky už neprijme a formuje sa odtok. Zadržanie takejto prebytočnej vody v povodí v objeme 50 tisíc m3 v malom povodí prehrádzkami, ako uvádza Ing. Kravčík, je ťažko obhájiteľná hypotéza. Záver je teda taký, že ak sa robia v lesoch bežné a odporúčané protierózne opatrenia, tak tam nie je potrebné budovať žiadne ďalšie prehrádzky. V malom povodí (10 km2) môže výnimočne pri 100 mm zrážkach vzniknúť až 1 milión m3 nadbytočnej vody. To sa nedá ani zachytiť a ani zmierniť žiadnymi prehrádzkami, ak je povodie nasýtené vodou. Kravčíkové prehrádzky môžu plniť určitú funkciu len pri výskyte normálnych zrážok a nie extrémnych. To sa dá ale dosiahnuť aj oveľa lacnejším spôsobom - iba dodržiavaním odporúčaných postupov pri hospodárení v lesoch. Objemy vody pri extrémnych (50- až 500-ročných) zrážkach musíme riešiť inak. Vodohospodári majú rad riešení ako sa dá povodňová vlna sploštiť alebo dočasne uložiť v pripravenom priestore (vodná nádrž, suchý polder, medzihrádzový priestor atď.).
Ako píše pán Matejovič poznáme niekoľko druhov povodní a niekoľko druhov príčinných podmienok, ktoré vedú k vzniku povodní. Každá z nich potrebuje špecifické riešenie. Robí sa kvôli tomu rozsiahly výskum rôznymi odbornými inštitúciami. V riešeniach Ing. Kravčíka takýto postup úplne absentuje. Nedopočul som sa ešte o žiadnom nezávislom oponentskom konaní jeho návrhov a ani terajšieho nákladného projektu protipovodňových opatrení. Aj preto je tento projekt už od začiatku sporný a je proti nemu taká negatívna reakcia z odborných kruhov.
Milan Lapin, SME 19.6.2011
V prezentovanom článku v SME sa
uvádza názor Ing Kravčíka hneď na začiatku "Aj táto
tragédia, v ktorej sa ocitli desiatky rodín z okolia, je
podľa neho dôkazom zmrzačenia slovenských lesov. Pôda v nich
vraj už nedokáže zadržať napršanú vodu." Samozrejme, podsúva
riešenie za 1 G Euro - prehrádzky vybudované v lesoch ako
protipovodňová ochrana. Odborníci vedia dobre, že pri
správnej ťažbe v lesoch a správnom hospodárení v lesoch v
súlade s platnými predpismi sa dosiahne potrebná retenčná
schopnosť lesa aj bez prehrádzok. Kravčíkove prehrádzky teda
neplnia žiadnu protipovodňovú funkciu, lebo po dosiahnutí
nasýtenia povodia ďalšie zrážky už vždy spôsobujú zvýšenie
prietokov v potokoch a riekach v závislosti od ich množstva.
Tzv. 100- a viacročná voda sa musí riešiť inak ako
prehrádzkami a to by si mala uvedomiť aj Vláda SR kým nie je
neskoro. Protipovodňové opatrenia sú bežné vo všetkých
vyspelejších krajinách, riešia sa na základe rozsiahleho
výskumu a dlhodobých skúseností. Stačí zájsť len do Rakúska
a Česka.
Milan Lapin, SME 21.6.2011
Každý projekt, teda aj Kravčíkové prehrádzky, ako pokus o "protipovodňovú ochranu" by mal byť posúdený nezávislými odborníkmi a prejsť riadnym (verejným) oponentským konaním. Pritom je jedno, že či ide o tisíc alebo miliardu Euro. Všetkým, ktorí sa do protipovodňovej ochrany aspoň trochu rozumejú, je jasné, že tieto prehrádzky majú ďaleko ku komplexnej protipovodňovej ochrane. Dokonca môžu priebeh a ničivé účinky väčších povodňových vĺn aj zhoršiť (o tom sa už popísalo dosť diskusných príspevkov). Komplexne by mal byť tento projekt posúdený najmä preto, že je financovaný prevažne z verejných peňazí, čiže všetci sa naň skladáme.
Milan Lapin, SME 14.7.2011
Podľa informácie z Úradu vlády SR bolo už v prvom realizačnom projekte preinvestovaných 549 218 €, čo je vzhľadom na ekonomickú situáciu v štáte, keď sa všade redukujú finačné prostriedky, obrovským mrhaním verejných financií. Pritom fungovanie inštitúcií, ktoré majú podľa zákona v kompetencii riešenie protipovodňových opatrení (výskum, realizácia, vydávanie protipovodňových výstrah) je radikálnymi finačnými škrtmi ohrozené. Vyjadrenie ministerstva pôdohospodárstva, podľa ktorého ide o vynakladanie finačných prostriedkov "bez akejkoľvek kontroly a vyvodenia zodpovednosti pri nesplnení sľubovaných kritérií, maskovaný úžasnou medializáciou", údajne minister Z. Simon stiahol. Zrejme to urobil na pokyn premiérky. Dnes navyše premiérka ocenila činnosť tohto ministerstva, čo možno interpretovať ako ústretové gesto. Zrejme tu príde k politickému obchodu medzi premiérkou a ministerstvom a druhá fáza projektu bude tak môcť "úspešne" pokračovať. Obhajoba premiérky, že ide o doplnok k protipovodňovej ochrane je nezmyslom. Ako píše pán Lapin, protipovodňová ochrana je komplexný systém, ktorý by mali garantovať špecilizované pracoviská a vedecké inštitúcie, ktoré sú zapojené do medzinárodných projektov. Vinou nezodpovedného konania vlády v tejto oblasti môže prísť nielen k obrovským materiálnym škodám, ale aj k ohrozeniu ľudských životov.
Pavel Matejovič: Nezodpovedné konanie vlády, SME 14.7.2011
Kým v roku 2010 bolo Slovensko vystavené povodniam, minulý a tento rok bolo naopak obrovské sucho. Takéto časové a priestorové nerovnomerné rozloženie zrážok je dôsledkom klimatickej zmeny. Meniacej sa klíme preto treba prispôsobiť aj celkovú filozofiu hospodárenia s vodou. Na tento problém už tri desaťročia upozorňujú klimatológovia, hydrológovia a vodohospodári. Boli vypracované aj adaptačné opatrenia, ktoré sa však nerealizujú. Milan Lapin v jednej z diskusií napísal: "Klimatológovia a hydrológovia na Slovensku upozorňovali na riziká otepľovania klímy a zmeny režimu zrážok už od roku 1993, v rokoch 1995, 1997, 2001, 2005 a 2009 to bolo skonkretizované aj v Národných správach SR o klimatickej zmene, ktoré prerokovala Vláda SR. Podľa uznesení Vlády SR sa mali prijať aj adaptačné opatrenia na redukciu možných škôd. Ako to dopadlo vieme všetci, nikdy nebolo na to dosť peňazí." Miesto toho boli desiatky miliónov eur investované do pochybných projektov, ku ktorým patril za vlády I. Radičovej aj tzv. Program revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu. Tie milióny eur pritom mohli byť použité na realizáciu projektov, ktoré sú garantované vedeckými a odbornými inštitúciami, sú v súlade s domácou a európskou právnou legislatívou a podporuje ich aj Európska únia. Dnes tých 43 miliónov eur, ktoré poslúžili hlavne politicky spriazneným investorom, chýba pri budovaní funkčnej a účinnej protipovodňovej ochrany. Je tragédiou, že politické riešenia sa na Slovensku uprednostňujú pred odbornými. Rovnako si treba si uvedomiť, že protipovodňová ochrana je komplexný systém a nie je len o budovaní vodozádržných objektov, ale súvisí s celkovou kultiváciou krajiny. Zahrňuje také opatrenia, ako je odstránenie prekážok z prietokov, úpravy tokov so zámerom spomaliť ich odtok, zväčšenie akumulačných priestorov, aby sa zvýšila retenčná schopnosť povrchu územia (nádrže, poldre) a znížiť tak kulminačný prietok (poldre a vodné nádrže akumulujú vodu aj v prípade sucha), na poľnohospodárskej pôde zmenšiť rozsah pestovania monokultúr, zabrániť plošnému odlesňovaniu a nehospodárne plochy postupne zalesňovať a zatrávňovať, proti preliatiu vody z korytov riek treba dávať prednosť ochranným hrádzam, inštalovať vlnolamy, nestavať na územiach, ktoré bývajú často zaplavované alebo inak ohrozované (napr. zosuvmi pôdy), zaistiť funkciu inžinierskych sietí, ktoré vodu zo zaplaveného územia odvedú a pod., tých opatrení je oveľa viac, nie je možné ich všetky vymenovať. To všetko však patrí do kompetencie vodohospodárov a hydrológov a malo by to byť odborne a inštitucionálne garantované. Slovensko, podobne ako iné civilizované krajiny, je povinné dodržiavať nielen domácu, ale aj európsku právnu legislatívu. Malo by sa teda zabrániť neodborným a laickým riešeniam do infraštruktúry krajiny, ktoré ohrozujú nielen majetok, ale aj životy obyvateľov Slovenska. Všetky protipovodňové opatrenia by sa rovnako mali vykonávať v súčinnosti s celkovou ekologickou kultiváciou krajiny. Mám dojem, že ani súčasná vláda celkom si neuvedomuje dôležitosť vodného hospodárstva pre život krajiny. Voda je strategickou surovinou, môže však plniť ešte množstvo iných funkcií (jej využitie v energetike ako jedného z obnoviteľných zdrojov energie a pod.). Tým Slovensko môže získať väčšiu energetickú nezávislosť od krajín a nadnárodných korporácií, ktoré majú monopol na obchod s energiami.
Pavel Matejovič: Potreba komlexného prístupu, SME 24.10.2012
Michal Kravčík u Václava Klausa
Stručne o povodniach z odbornej literatúry
Pod povodňou rozumieme výrazný prechodný vzostup hladiny vody, ktorý býva spôsobený náhlym zväčšením prietoku alebo zmenšením priepustnosti koryta, pričom na niektorých úsekoch môže prísť aj k vyliatiu koryta. Rozpoznávame dažďovú, snehovú, ľadovú a zmiešanú povodeň. Snehová povodeň vzniká v dôsledku topenia snehu často v kombinácii s dažďovými zrážkami, ľadová zápchou vodného toku ľadovými kryhami.
Tvar a veľkosť povodňovej vlny ovplyvňujú plocha povodia, jeho geologický podklad, výšková členitosť, geomorfologické vlastnosti riečneho koryta, prirodzená vodná retencia, nasýtenosť povodia po predchádzajúcich atmosférických zrážkach a najmä množstvo atmosférických zrážok, ktoré v danom povodí spadli.
Veľmi vysoké zrážkové úhrny, ktoré môžu spôsobiť povodne v teplom polroku, môžeme rozdeliť do troch kategórií:
1. lokálne krátkodobé prívalové lejaky, ktoré trvajú niekoľko desiatok minút,
2. situácie s intenzívnymi zrážkami, ktoré môžu trvať niekoľko hodín,
3. výdatné zrážky, ktoré padajú počas viacerých dní na veľkom priestore (tzv. krajinské dažde).
Kým intenzívne zrážky 1. a 2. kategórie spôsobujú lokálne záplavy a povodne hlavne na menších a stredných tokoch, výdatné zrážky 3. kategórie spôsobujú rozsiahle povodne na väčších vodných tokoch a spôsobujú značné materiálne škody. Ak povodeň postihne obývané územie, máva katastrofálne dôsledky.
"Vlivu lesa, resp. na plošně i bodové znečitění vodních zdrojů. vlivu lesa, ale i územního uspořádání zemědělských soustav na jednotlivé složky oběhu vody lze záměrně využívat. Na polích zemédělských soustav v povodích vodárenských nádrží mohou být např. zavedena protiodtoková opatření, aby se zabránilo povrchovému smyvu a erozní činnosti vody. Řešení spočívá v realizaci širokých protierozních pásem drnového fondu nebo protiodtokových lesních pásem na orných půdách a protismysových pásem orných půd na drnovém fondu. Tato pásma se rozmístňují tak, aby rychlost odtékající vody nepřekročila unášecí rychlost."
Antropogénní vlivy na vodní režim (pdf)
In: Červený a kolektiv, Podnebí a vodní režim ČSSR, Státní zemědělské nakladatelství, Praha 1984
Články o histórii povodní
Extrémne prívalové zrážky a povodne
spracoval: Pavel Matejovič
Materiál priebežne aktualizujeme a dopĺňame.